Mitä tulisi ottaa huomioon taksipalvelua valittaessa?

Siinä missä tänä päivänä hinnat voivat vaihdella, niin myös palvelun laatu ja matkakokemus

Toisinaan kuulen asiakkailta erilaisia tarinoita, kuinka taksimatka olikin eräänlainen ”seikkailu”. Ajattelin kirjoittaa minkälaisia asioita sinun tulisi ottaa huomioon taksipalvelua valittaessa? Sekä mitkä ovat ne huomioon otettavat seikat, jotka voivat tehdä matkastasi sujuvamman ja miellyttävämmän. Lue eteenpäin saadaksesi vinkkejä, jotka auttavat tekemään fiksun valinnan seuraavaa taksimatkaasi varten.

Henkilökohtaiset mieltymykset

Tämä on ehdottomasti tärkein asia tällä listalla, eikä henkilökohtaisia mieltymyksiä voi liikaa korostaa. Mieltymyksiä on niin monia kuin on ihmisiäkin. Joku voi käyttää taksia pelkästään äkkilähdöissä ja haluta auton pihaansa mahdollisimman nopeasti, toinen liputtaa halvempien hintojen puolesta, kolmas taas tietää pääosin aikataulunsa ennakkoon ja kaipaakin varmuutta ja matkustusmukavuutta matkalleen. Vain sinä tiedät mitä arvostat kuljetuspalvelussa.

Turvallisuus

Olen kuullut useamman kerran asiakkaan suusta, että ”viimeksi tilatessa tuli semmoinen ja koko matkan jännitti päästäänkö perille ollenkaan”. Näinhän asia ei pitäisi olla ja jos sinua kiinnostaa kuljetuspalvelun laatu, antaisin sinulle vinkiksi, pyri tilatessa suosimaan pienempiä yrityksiä isojen välityskeskusten sijaan. Miksi? Yrittäjät, jotka toimivat yhdellä tai muutamalla autolla pystyvät pitämään huomattavasti parempaa kontrollia omaan toimintaansa kuin isot välitysyhtiöt. Toisin sanoen pieneltä toimijalta tilatessa tiedät paremmin mitä olet tilaamassa etkä osta sikaa säkissä. Vaikka isoilla toimijoilla on erilliset sisäiset laaduntarkkailijat, jokainen ymmärtää jos välitykseen piiriin kuuluu satoja autoja ja tuhansia kuljettajia, että palvelun laatu väkisinkin vaihtelee.

Vinkki: Jos törmäät ison välitysyhtiön kautta hyvään kuljettajaan, miksi et tilaisi häneltä jatkossa suoraan ja välttäisi ikäviä kokemuksia?

Käyttötarkoitus

Kuljetuspalvelun valinnassa voidaan painottaa eri asioita eri tilanteissa. Aikaisin aamulla lentokentälle suunnatessa toivot tasaista kyytiä ja rauhallista kuljettajaa, kun taas aamuyön tunteina kapakasta palatessa tärkeintä voi olla nopea pääsy lämpimään autoon, vaikka matkan eteneminen muistuttaisikin ennemmän pomppimista.

Kun vertailet eri toimijoita, mitä tulee ottaa huomioon?


Kuljettajat

Kuljettajat ovat kuitenkin omalla tavallaan yrityksen kasvot ja se lenkki, joka yhdistää sinut määränpäähäsi. Kuljettajan ammattitaito koostuu mielestäni muutamasta pääseikasta:

  • Ajotaito – Turvallisuus on prioriteettina tärkein ja ammattikuljettaja on avain siihen. Ennakoiva ajotapa on myös omiaan rauhottamaan matkantekoa. Omaan makuun myös meillä ammattilaisilla meno näyttää ajoittain etelän meiningiltä, kun töötit laulaa kilpaa.
  • Palveluasenne ja vuorovaikutustaidot – Ystävällinen ja palveluhenkinen kuljettaja luo positiivisen ilmapiirin ja tekee matkasta miellyttävän. Kuljettajan kyky lukea tilannetta on myös tärkeässä roolissa, kyky tarjota tarvittaessa rauhaa tai keskustelua voi tehdä suuren eron matkustuskokemuksessa.
  • Paikallistuntemus – Ei tietenkään voi odottaa, että kukaan tietää jokaista kujan pätkää, mutta jokaisen alalla toimivan pitäisi suunnilleen tietää mihin suuntaan ollaan lähdössä, navigaattori on käytännössä apuväline ohjaaman viimeiset kilometrit. Tämän sanottua nyky navigaattoreista saa reaaliaikaista liikennetietoa, joten niitä voi olla hyvä pitää päällä jos sillä voi välttää pääkaupunkiseudun pahimmat ruuhkat.
  • Kuljettajien yleisilme ja hygienia – On hölmöä, että tällaista joutuu tänne listaamaan. Olen silti kuullut useampia tarinoita kuljettajien hygieniasta enkä lähde tässä sen enempää erittelemään haiseeko pelkästään kuljettaja vai olisiko ajoneuvokin desinfioinnit tarpeessa. Voin silti uskoa tarinat, sillä varsinkin korona aikana kun ajot olivat muutenkin vähissä, tuntui että osa kuljettajista asui siinä autossaan.

Isoilta välitysyhtiöiltä tilatessa, et oikein pysty vertailemaan kuljettajia ennakkoon, koska yleensä sinua lähetetään palvelemaan lähistöllä pisimpään kyytiä odottanut kuljettaja. Näissä tilanteissa katsoisin brändin ja kuljettajien yleisilmettä ja vetäisin siitä johtopäätöksen, mitä saattaisi olla tulossa.

Käytettävät ajoneuvot

Kun keskustelemme taksipalvelun valinnasta ja brändeistä, on välttämätöntä tarkastella myös käytettäviä ajoneuvoja. Auton rooli kuljetuksessa on oleellinen osa matkakokemusta, ja sen laatu voi antaa matkalle erityisen lisän.

  • Mukavuus ja varustelu – Ainakin tilavuus on yksi mukavuustekijä, itse vajaana 190cm pitkänä arvostan tilaa, ettei tarvi matkustaa polvet suussa. Lisäksi autoista voi löytyä pidemmille matkoille esimerkiksi vesipullot. Mitä edustavampaan autoon mennään, sieltä voi löytyä kaikenlaista lisämukavuutta, kuten 4-alue ilmastointi tai paremmat mukavuusistuimet, mutta näitä autoja näkee enemmän tilausajo puolella kuin perinteisellä taksitolpalla.
  • Turvallisuusominaisuudet – Yleisellä tasolla puhuttaessa, kalliimmassa ajoneuvossa on yleensä aina paremmat turvallisuusominaisuudet. Pienempiin autoihin ei välttämättä edes saa sellaisia varusteita, mitä joissain isommissa autoissa on vakiona. Koska ajamme paljon pimeällä töiden painottuessa aamun varhaisiin lentokentälle vienteihin ja illan myöhäisiin lentokentältä hakuihin, olemme erityisesti satsanneet turvallisuuteen hankkimalla osaan autoista tehokkaammat ajovalot sekä tehdasasennetut lämpökamerat, jonka avulla havaitaan esimerkiksi suuremmat eläimet jo ajovalojen kantamaa pidemmältä.
  • Ympäristöystävällisyys – Tänä päivänä ympäristöstä huolehtiminen on yksi kantava teema. Sähköautot ovat lisääntyneet kokoaika ja yhä useampi auto on ainakin jonkinlainen kevyt hybridi.
  • Yleisilme ja huollot – Olen nähnyt kaikenlaisia virityksiä viimeisen muutaman vuoden aikana. Puskurit on roikkunut useampaan kertaan, takalaseja on vedetty jesarilla umpeen, sivupeili on kerran roikkunut nippusiteiden varassa ja on kuljettajalla takapenkillä ollut rengassarjakin matkassa mukana. Autoilla kuitenkin kuljetetaan ihmisiä paikasta toiseen eli auton tulisi olla siisti, jotta siellä olisi mukavampi matkustaa. Tai ainakin ajokunnossa, että työ voidaan suorittaa turvallisesti.

Asiakaspalvelu ja tilaamisen helppous

Toimiva taksipalvelu on myös muutakin kuin kuljetus paikasta A paikkaan B. Kyyti alkaa tilaamisesta ja myös tilauskanavan pitää toimia. Nykyään tilaaminen yhä useammin tehdään puhelin applikaatioilla ja varmaan ainakin kaikilta isoilla toimijoilta sellainen löytyykin.

Meilläkin on oma tilausappli, mutta se ei ole suunniteltu perinteistä taksipalvelua varten vaan enemmän tilausajo pohjalle. Pienenä toimijana meillä ei ole mahdollisuuksia taata ajoneuvoa äkkilähtöihin, joten otamme appin ja tilausalustan kautta vastaan pelkästään ennakkotilauksia.

Soittamista keskuksiin myös edelleen harrastetaan ja tietenkin jos tällainen vaihtoehto on valikoimassa, pitää yhteys saada ja mielellään mahdollisimman nopeasti. Meille voit myös soittaa, mutta esimerkiksi asiakkaan ollessa kyydissä olemme estyneitä vastaamaan ja soitamme sinulle takaisin vapauduttuamme. Muutenkin liikenteen seassa ajettaessa tilausten vastaanottaminen on vähän niin ja näin liikenneturvallisuuden takia, joten suosittelen ehdottomasti tekemään tilauksesi ennakkoon sovelluksemme tai kotisivujemme kautta, saat meiltä vahvistusviestin auton saatavuudesta kuljetukseesi aina pikimmiten.

Hinnoittelu

Itse enemmän ennakkotilauksia ja lentokenttäkuljetuksia ajavana olen ehkä vähän väärä ihminen kertomaan paljonko perinteisestä taksimatkasta pitäisi maksaa. Silti minulla on asiaan oma mielipiteeni ja sinuna välttäisin ainakin halvimmat toimijat, jokainen ymmärtää ettei jatkuvasti 10 euron kyytejä ajava toimija voi mitenkään suoriutua velvoitteistaan ilman oikomista lainsäädännöllisesti välttämättömissä maksuissa. Vuorokaudesta yksinkertaisesti loppuvat tunnit kesken. En tietenkään puhu ”ryöstöhintojen” puolesta, mutta kyllä työntekijälle kuuluu korvaus tehdystä työstä ja kyydistä maksettava korvaus pitää olla linjassa saadun palvelun kanssa.

Ryöstöhinnoista sen verran, että taksialalle tulleen korjaussarjan jälkeinen lainsäädäntö ei anna samanlaista mahdollisuutta ns ”ryöstölle” kuin aiemmin. Aikaisempi lainsäädäntö toimi niin, että asiakkaalle oli ilmoitettava yli 100euroa maksavasta kyydistä etukäteen. Eli periaatteessa lainsäädännöllisesti olisi ollut mahdollista, että hyppäät kyytiin, istut 3km matkan ja kyydin hinta olisi ollut 99euroa. Nykyään laissa on määritelty 10kilometrin ja 15minuutin pituinen ”esimerkki matka”, jonka hinta ei saa ylittää 40euroa. Mikäli 40euron hinta esimerkki matkalla ylittyy, on kuljettajan aina erikseen sovittava matkustajan kanssa kyydilleen kiinteä hinta ennen matkaan lähtöä. Joten voit hypätä turvallisemmin mielin kyytiin.

Jos taksin kanssa syntyy erimielisyys siitä, onko hinnasta tai hinnan määräytymisen perusteista sovittu nimenomaisesti esimerkkihinnan ylittyessä, taksin on näytettävä väitteensä toteen.

Jos taksi ei voi osoittaa, että hinnasta tai hinnan määräytymisen perusteista on nimenomaisesti sovittu, hinta ei voi ylittää esimerkkimatkaa koskevaa 40 euron hintarajaa. Taksi ei siten tällöin voi veloittaa sinulta enempää kuin 40 euroa, vaikka matka olisi esimerkkimatkaa pidempi (yli 10 kilometriä) tai kestäisi sitä kauemmin (yli 15 minuuttia).

KKV Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Miksi luultavasti kuulit tästä vasta nyt ensimmäistä kertaa? Eihän varsinkaan isommat toimijat halua tällaista tietoa julkisuuteen. On paljon järkevämpää vaieta asiasta, pelotella asiakkaita ylihinnoittelusta ja syyttää ns ”villejä takseja” ryöstämisestä. En silti sano etteikö ylihinnoittelua voisi edelleenkin tapahtua, mutta lainsäädännöllisesti mennään nykyään näin.

Luvat ja vakuutukset

Palataan vielä hieman tähän hinnoittelu asiaan. Joulupäivänä 2023 Helsingissä tapahtui onnettomuus, jossa taksi ajoi kaiteesta läpi ja tippui 8metriä, auton kyydissä oli kuljettajan lisäksi kaksi matkustajaa. Jälkiviisaus on tietenkin hölmöä, mutta jutun mukaan auton kyljessä oli lukenut Yango, eli ilmeisesti matkustajat olivat päättäneet säästää muutaman euron matkallaan. Toivottavasti matkustajat on tätä nykyä kunnossa. Jälkeenpäin on selvinnyt ettei autoa tietenkään ollut rekisteröity luvanvaraiseen liikenteeseen, eli vakuutuksista on ihan turha hakea mitään korvauksia. Ammattiliikenteessä on moninkertaiset vakuutusmaksut ja niillä eritoten vakuutetaan sinua matkustajana, jos jokin haaveri sattuu tapahtumaan.

Sinulla ei luultavasti ole mielenkiintoa tai mahdollisuuksia lähteä penkomaan kenenkään toimijan lupa- ja vakuutus asioita, joten hyvänä ”oikotienä” voisin pitää Vastuu Groupin myöntämää luotettava kumppani leimaa. Vastuu Group seuraa pakollisten velvoitteiden, kuten lupien ja vakuutusten asianmukaista hoitamista. Luotettava kumppani leiman puuttuminen ei tietenkään tee mistään yrityksestä automaattisesti epärehellistä, mutta leiman löytyessä tiedät ainakin, että toimija hoitaa velvoitteensa ja kaikki on kondiksessa.

luvat kunnossa
Luotettava kumppani leima on merkki yhteiskuntavelvoitteiden asianmukaisesta hoitamisesta.

Viimeisenä brändin yleisilme

Brändin yleisilme rakentuu näistä edellämainituista seikoista. Alkaen tilaamisesta, päättyen määränpäähän.

  • Tilaaminen – Pyörittääkö sovellus ympyrää etsiessään vapaata autoa vai löytyykö vapaa auto nopeasti? Soittaessa vastataanko puhelimeen vai kuunteletko hissimusiikkia minuutti kaupalla?
  • Ennustettavuus – Kun tilaat auton, kestääkö auton saapumisessa 5min, 15min vai joudutko soittamaan perään missä auto luuraa? Olen myös kuullut asiakkailta, ettei autoa ole välttämättä näkynyt sovittuna ajankohtana vaikka tilaus on tehty hyvissä ajoin ennakkoon. Ihmettelen tätä, varsinkin jos toimijalla keneltä tilaus on tehty on käytössään satoja autoja, ettei yksikään heistä kerkeä ajoissa paikalle?
  • Kuljettajat – Kuljettajien rooli on iso, heidän tehtävä on taata sinulle turvallinen ja miellyttävä matkakokemus.
  • Käytettävät ajoneuvot – Tietenkin siinä on ero hyppäätkö mustaan mersuun vai Nissan Micraan. Tänä päivänä kumpiakin alkaa katukuvassa näkymään kupu katolla. Sinuna varmistaisin, että auto kulkee tasaisesti eikä pomppien. Tosin isoilla yhtiöillä kalustoa on vähän laidasta laitaan, etkä välttämättä itse pääse vaikuttamaan mitä tulet saamaan.
  • Hinnoittelu – Suosittelisin välttämään kaikista halvimmat toimijat. Aikaisempi laki määritti, että yli 100 euron kyyti pitäisi olla asiakkaalla etukäteen tiedossa. Enään et voi tulla samalla tavalla huijatuksi kuin aiemman lain aikana, jolloin periaatteessa 3km matkalta ”huijari” pystyi määrittämään hinnaksi 99euroa ilman seuraamuksia, nykyään raja kulkee 40eurossa per matka.

Sananen ajoneuvojen yleisilmeestä

Välillä tuntuu, että taksin tunnistaa tänä päivänä tarroista ja autojen ulkonäkö alkaa olemaan ajoittain kuin kummelin sketsistä. Ihan kuin kilpailtaisiin siitä, kenellä on eniten tarroja autossa ja luotettavin toimija on se, jonka auto muistuttaa eniten joulukuusta. Vaikka näkyvyys onkin tärkeää, voisiko olla, että sinä matkustajana kaipaavatkin asiallisia kuljettajia, ennustettavia hintoja ja matkustusmukavia puitteita enemmän kuin mainostarrojen väriloistoa? Meidän kalustosta sen verran, ettei autoissamme ole ulkoisia tunnisteita, sillä ajamme jonkun verran erilaisia yritysasiakkaita sekä toisinaan automme toimivat esimerkiksi hääautona morsiusparille. Eikä isot mainostarrat muutenkaan oikein sovi pitkiin mustiin edustusautoihin.

Miten VM Limo sijoittuu näillä mittareilla?

Olemme tässä listauksessa enemmän premium segmenttiin sijoittuva toimija ja sanoisin, että olemme enemmän tilausajopalvelu kuin perinteinen taksitoimija, sillä toimimme pääsääntöisesti ennakkotilauksien kautta. Eli meiltä äkkilähtöihin auton saaminen on hieman haastavaa. Suurin osa kuljetuksistamme suuntautuu lentokentälle tai lentokentältä pois. Saatamme olla mahdollinen vaihtoehto sinulle, kun tiedät kuljetustarpeestasi ennakkoon ja haluat varmistua matkustusmukavasta ympäristöstä.

Yhteenveto: Mitä tulisi ottaa huomioon taksipalvelua valittaessa

Palaisin vielä käyttötarkoitukseen ja henkilökohtaisiin mieltymyksiin. Jos auto pitäisi olla 5min soitosta pihassa, suosisin isompia välitysyhtiöitä, koska heillä on kapasiteetti toimittaa palvelu. Jos taas tiedät kuljetustarpeestasi ennakkoon ja haluat varmistua asianmukaisesta kuljetuksesta, tilaisin mielummin pienemmältä hyväksi havaitulta toimijalta.

Epäsuosiossa oleva mielipide

Rehellisesti sanottuna mielestäni tällä hetkellä toimijat eivät ole tarpeeksi hyvin ymmärtäneet nyky lainsäädännön tuomia uusia mahdollisuuksia. Suurin osa alan toimijoista toimii ”vähän kaikkea kaikille” mallilla, vaikka nykyinen lainsäädäntö mahdollistaisi entistä paremmin toimijoiden erikoistumisen ja yksilöllisemmän palvelun tarjoamisen kohderyhmälleen. Tämä nykyinen toimintamalli johtaa siihen, että sinä asiakkaana joudut usein tilaamaan sikaa säkissä ja toivomaan parasta. Tällä hetkellä ikäänkuin kilpaillaan siitä kuka on vähiten huonoin, eikä alalla mielestäni ole kovin montaa toimijaa, johon voit täysin luottaa.

Yksi asia on varmaa. Meillä taksialan toimijoilla on pikkuhiljaa aika alkaa pohtia: olisiko tässä huomionkipeässä maailmassa jossain vaiheessa pysähdyttävä hetkeksi ja kuunneltava mikä asiakkaan mielestä tekee hänen matkastaan merkityksellisen ja pyrkiä parhaimman mukaan toimittamaan hänelle sellaista?

Tilaa kuljetus
Lataa Applelle
Lataa Androidille